De organisatie

Dedicon is in beweging! De productie van aangepaste leesvormen is uiteraard nog steeds de kern van onze activiteiten. Maar het opbouwen en delen van onze kennis wordt de komende jaren steeds belangrijker in ons werk. In een wereld waarin toegankelijkheid de nieuwe norm wordt, staan alle Dediconners klaar om uitgevers, het onderwijs en de overheid te helpen om bij te dragen aan een inclusieve samenleving.

Wie is team Dedicon?

In totaal bestond team Dedicon uit:

• 133 CAO-medewerkers
  • 76 collega’s in de flexibele schil gedurende het jaar (zzp’ers, inhuurkrachten en uitzendkrachten, waarbij de laatste groep ook deels is ingezet voor de piekperiode of de productie van examens)
  • 379 vrijwilligers
Grafiek van aantallen medewerkers en vrijwilligers in Grave en Rijswijk

nieuwe

medewerkers

medewerkers

uit dienst

nieuwe

vrijwilligers

vrijwilligers  gestopt

Binnen welke divisies werken de Dediconners?

Grafiek over binnen welke divisies de medewerkers van Dedicon werken

Organigram 2023

Beeldbeschrijving van het organigram via pop-up venster

HR-beleid

Het HR-beleid richt zich bovenal op het ontwikkelen van alle medewerkers. Maar ook om ervoor te zorgen dat in onze veranderende wereld de juiste mensen op de juiste plek zitten. Dit komt ook terug in de strategische HR-thema’s:

• Kennis en vaardigheden delen en vergroten
  • Talentmanagement
  • Samenwerken en communicatie managers en medewerkers
  • Leiderschap
  • Transformatie / verandering

2023 kenmerkte zich als een jaar waarin de stappen zijn gezet om verder te ontwikkelen tot de kennisorganisatie. Medewerkers worden gemotiveerd om opleidingen, trainingen en cursussen te volgen. Er is ook een start gemaakt met het opzetten van een interne kennisdatabank. Daarnaast is het verbeteren van de interne communicatie een speerpunt met als doel meer verbondenheid te creëren en de samenwerking tussen afdelingen te verbeteren. Daarnaast is onderzocht hoe de managementstructuur van Dedicon het beste kan worden ingericht om de strategie zo maximaal mogelijk te realiseren. Dit heeft geleid tot een licht gewijzigde topstructuur die in januari 2024 geïmplementeerd wordt.

De dynamische arbeidsmarkt is ook bij Dedicon voelbaar. Van de 21 vacatures zijn er 15 opgevuld. Met name de vacatures op het gebied van IT en Finance blijken lastig in te vullen. Vooralsnog leidt het er niet toe dat vitale activiteiten in het gedrang komen.

Om te zorgen dat medewerkers vitaal en duurzaam inzetbaar blijven, is er door middel van interventies meer aandacht gegeven aan (de preventie van) verzuim. Om duurzame inzetbaarheid te stimuleren is de 80-90-100-regeling in 2023 ingevoerd.

Als laatste is de implementatie van het functiehuis OB/KE in 2023 voltooid en is een start gemaakt met het actualiseren en verrijken van de functieprofielen. De arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers vallen onder de CAO Openbare Bibliotheken.

Club Orange

Zes jonge enthousiastelingen die vol in het leven staan, ondanks de visuele beperking die ze hebben. Samen vormen ze Club Orange en voorzien ze Dedicon gevraagd en ongevraagd van adviezen. Een paar keer per jaar komen ze met een aantal medewerkers van Dedicon bij elkaar op een inspirerende plek. Bijvoorbeeld het Muziekgebouw aan ’t IJ, waar ze de toegankelijkheid hebben getest ter voorbereiding op de conferentie Tactile Reading 2025.

Leden van Club Orange aan een tafel in het Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam

Vrijwilligers

Elk jaar groeit de groep van vrijwilligers die meehelpt om tekst en beeld toegankelijk te maken. Ondanks de grote belangstelling om zich aan Dedicon te verbinden, merken we ook dat mensen door diverse omstandigheden minder frequent of minder lang met vrijwilligerswerk bezig zijn. Mantelzorg, een nieuwe baan, een groeiend gezin. Het zijn zomaar een paar redenen die ervoor zorgen dat vrijwilligerswerk in het gedrang komt.

Een continue aandacht voor het vinden én binden van onze vrijwilligers is dus van groot belang. In 2023 hebben we daarom verschillende wervingscampagnes uitgevoerd die tientallen nieuwe vrijwilligers hebben opgeleverd. Daarnaast zijn de diverse workshops en vrijwilligersdagen die zijn gehouden in Grave en Rijswijk, en een open dag in Rijswijk door de bestaande vrijwilligers bijzonder goed bezocht en gewaardeerd.

Zonder onze trouwe vrijwilligers kunnen we niet het aanbod leveren zoals we dat wederom in 2023 hebben gedaan. Daarom zijn zij niet weg te denken in Team Dedicon. En we zijn ontzettend trots op ze!

Een vrijwillige voorlezer zit in een studiocabine en kijkt lachend naar de camera

De Ondernemingsraad

In 2023 is de samenstelling van de Ondernemingsraad een aantal keren veranderd.

Lees het verslag van de OR  in het pop-up venster. Hierin wordt ingegaan op deze veranderingen en de werkzaamheden die in 2023 zijn uitgevoerd.

De leden van de OR: Paul Rambags, Kirsten de Haan, Leonoor Soet, Nienke Zoomer, Ferry van der Bolt, Tijnie Jansen en Merel Zeeman.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van Dedicon wordt gevormd door Marianne Kallen-Morren (voorzitter), Anita Lussenburg, Wim Ludeke en Menno Schaap.

Lees het verslag van de Raad van Toezicht in een pop-up venster.

De leden van de Raad van Toezicht: Marianne Kallen-Morren, Anita Lussenburg, Wim Ludeke en Menno Schaap.