Met de programma’s brengen we onze strategie in praktijk. De structuur helpt om keuzes te maken.

Hanneke Heinrichs, programmamanager

Portretfoto Hanneke

Drie programmalijnen

Stichting Dedicon blijft toegewijd aan haar droom van inclusie en toegankelijkheid. De ontwikkelingen in onze omgeving op gebied van technologie, media, wetgeving en vooral de wensen en behoeften van mensen met een leesbeperking zijn hierbij voor ons richtinggevend. Daarom hebben we in 2023 stappen gezet om onze productieorganisatie voor te bereiden op het produceren van maatwerk en complexe producties. Tegelijkertijd delen we onze kennis van toegankelijkheid met onder andere uitgevers. Om onze strategie in de praktijk te brengen hebben we drie specifieke programmalijnen ontwikkeld. Ze bieden duidelijkheid en maken keuzes logisch. Ze zijn bedoeld voor een gestructureerde en gecoördineerde aanpak om meerdere, samenhangende projecten te realiseren.

Programmalijn 1: Multimodaal

In een tijdperk van diverse communicatiemiddelen hebben we in deze programmalijn de focus gelegd op multimodale producten. Dit betekent dat we informatie op meerdere manieren aanbieden, waaronder tekst, audio, voelbare en visuele elementen, en deze combineren in één product. Door gebruik te maken van moderne technologieën, streven we ernaar om gebruikers een flexibele en persoonlijke ervaring te bieden. Dit gaat verder dan alleen toegankelijkheid; het gaat om het creëren van boeiende en inclusieve producten die aansluiten bij diverse behoeften, waaronder gemak en zelfstandigheid. Lees meer over de volgende projecten (er opent een pop-up venster):

- MONET

- Leesluisterboeken

- TNS audiotijdschriften

Programmalijn 2: Beeld

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maar voor mensen met visuele beperkingen kan dit een uitdaging zijn. In onze tweede programmalijn hebben we ons gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid van afbeeldingen. Met goede alternatieven zorgen we ervoor dat visuele informatie voor iedereen begrijpelijk wordt, ook wanneer je een visuele beperking hebt. Deze aanpak heeft niet alleen betrekking op traditionele drukwerken, maar ook op digitale media, waardoor een inclusieve ervaring wordt geboden, ongeacht het formaat. Enkele voorbeelden (er opent een pop-up venster):

- Concepten uitgelegd

- Workshop tactiele tekeningen

- Tactiele kaarten Kadaster vergroten onafhankelijkheid en inclusie

- Nijntje voor blinde kinderen

Programmalijn 3: Toegankelijk publiceren aan de bron